Nájdete nás




Vyhľadávanie

Novinky emailom

    Ak chcete byť informovaní o nových receptoch alebo článkoch o delenej strave, zadajte svoju emailovú adresu:

Partneri

Odporúčame

Jedlom k upevneniu zdravia alebo o niektorých potravinách podrobnejšie

Nedeľa Jún 19, 2011

Chlieb

Chlieb je považovaný za základnú potravinu, významný zdroj vitamínov a vlákniny. Ale dnešná veľká produkcia chleba znamená, že pri jeho výrobe sú používané chemické prísady, emulgátory a ďalšie látky, ktoré predĺžujú jeho trvanlivosť. Konzumáciu chleba a pečiva nepreháňajme a miesto bieleho chleba a pečiva si vyberme niektorý z celozrnných či viaczrnných výrobkov. Všetky druhy chleba, pečiva, sušienok a podobne patria do skupiny škrobov.

Cestoviny

Všetky druhy cestovín v rámci delenej stravy spadajú do skupiny škrobov. Môžeme ich kombinovať so zeleninou, korením, ale cestoviny s mäsovou omáčkou či syrom už predstavujú nevhodnú kombináciu škrobov a bielkovín. V rámci delenej stravy sa doporučujú bezvaječné, ale najmä zdravé celozrnné cestoviny, ktoré sú bohatšie na vitamíny a minerály ako cestoviny “obyčajné” a majú väčší podiel bielkovín a vlákniny. Na trhu je veľký výber celozrnných cestovín, napríklad farebné pšeničné cestoviny, špaldové cestoviny, jačmenné, ražné, pohánkové, pohánkovo-špaldové a podobne. Nie všetky druhy celozrnných cestovín vám zrejme budú chutiť, preto doporučujeme vyzkúšať niekoľko výrobkov, kým objavíte ten pravý.

Delená strava - Jedlom k upevneniu zdravia

Delená strava - Jedlom k upevneniu zdravia alebo o niektorých potravinách podrobnejšie

Tipy:

– Pri varení celozrnných cestovín platia podobné zásady ako pri varení bežných cestovín. Všeobecne platí, že na každých 100 g cestovín potrebujeme 1 lt vody.

– Uvarením 400 g suchých cestovín získame 1000 – 1200 g varených cestovín.

Mlieko

Či je mlieko pre človeka vhodnou potravinou alebo nie sa vedú nekonečné spory. Bohužiaľ je ale známe, že konzumácia mlieka podporuje vznik mnohých chorôb ako sú hnačky, astma, alergie, ekzémy, dokonca i srdcové choroby. Kravské mlieko by sa malo konzumovať v obmedzenom množstve, doporučuje sa v jedálničku viacej využívať univerzálne alternatívy v podobe rastlinných nápojov – mliek. Dnes je na trhu mlieko sójové, ovsené, ryžové, pohánkové, kukuričné atď., dá sa kúpiť ako sušené alebo tekuté. Nesmieme zabudnúť, že mlieko sójové patrí do skupiny bielkovín, kravské mlieko a ostatné rastlinné mlieka sú neutrálne – univerzálne potraviny, ktoré môžeme kombinovať s oboma skupinami. Niektorí odborníci nepodoručujú kombinovať kravské mlieko so škrobmi.

Mliečne výrobky

Mliečne výrobky (kyslé mliečne výrobky, jogurt či tvaroh) sa považujú za neutrálne. Sú síce bohaté na bielkoviny, ale v procese kysnutia – pôsobením pridaných baktérií mliečneho kvasenia sa inak ťažko stráviteľné mlieko vyzráža do vločiek a je ľahšie stráviteľné. Pri nákupe mliečnych výrobkov je dôležité čítať etikety a vyvarovať sa umelo prifarbovaným a zahusťovaným výrobkom. Kvalitné výrobky je možné kúpiť v bio kvalite.

Autorka: Jarmila Mandžuková

Napíšte komentár:

Váš komentár:

*